Wednesday, December 22, 2010

Banana Pudding


Wat te doen met een blik gecondenseerde melk, bananen saroma en granenkoekjes? Juist ja, pudding!
Ik was na het koken toch al de keuken aan het onderkliederen en ik zag nog een blik gecondenseerde melk staan. Eigenlijk had ik geen idee wat je ermee aankon, maar wat gegoogle helpt een heleboel. Ik zag wat recepten staan over banana pudding, met 'Heavy Whipped Cream' met gigantische hoeveelheden koekkruimels, en dat leek me toch wel te veel van het goede. Het is sowieso een mierzoet (na?)gerecht, ik heb uiteindelijk nog 100 ml melk toegevoegd om ik het zelf echt té zoet vond Uiteindelijk heb ik het recept aangepast op wat  ik in huis had, en dit is het uiteindelijk geworden:

Banana pudding

Voor de pudding:
-1 pakje bananen saroma (het heet nu kloppudding)
-1 blik gecondenseerde melk
-350 ml (soja)melk

Voor de koeklaag:
-Ongeveer 1 pak koekjes, maakt niet uit welke, zolang het maar lekker smaakt bij banaan
- 50 gram Nougatine (van die nootjes die je ook altijd op je ijsje kan nemen)
(-50 gram roomboter, als je nog even wat meer vet binnen wil slurpen)

Voor de bananlaag:
-Ja, je raadt het al, BANANEN. 3 Grote of 4 kleine.


-Je begint eerst met de puddinglaag. Je doet het blik gecondenseerde melk, en de gewone (soja)melk bij elkaar en roert het door elkaar. Dan voeg je het Saromapoeder toe, en dat mengsel mix je voor 2/3 minuten op de hoogste stand (of in ieder geval de zo hoog mogelijke stand dat je niet je hele keuken ondermixt). De pudding zet je nu voor een kwartier in de koelkast.

(de gecondenseerde melk is een beetje stroperig, en het smaakt een beetje naar gesmolten witte chocolade!)

-Ondertussen kan je de bananen in plakjes snijden


-Sla de koekjes kapot (Grote soeplepel werkt best goed, al zeg ik het zelf) met de hand of met een keukenmachine en voeg eventueel de nougatine toe.
*Je hoeft niet per se roomboter te gebruiken, het maakt het wel extra lekker!*
(Smelt de roomboter in een pannetje totdat het helemaal vloeibaar is. Voeg dan de koekkruimels toe met eventueel de nougatine, en roer het tot een geheel met de roomboter)




-Pak nu een ovenschaal of iets anders waar je de pudding in kan doen, het liefst geen metalen dingen (dat 'reageert' namelijk met dit soort puddingen, ijzersmaak aan je pudding = niet lekker!) En haal de pudding uit de koelkast
Begin met een laag koekkruimels (ongeveer 1/3 van het mengel), dan een laag bananenschijfjes ( de helft van de schijfjes) en dan een laag pudding. Herhaal dit 2 keer en na de 2de puddinglaag strooi je de rest van de koekkruimels erover. Nog 30 minuten in de koelkast, en klaar is je (mierzoete) pudding!
 



       

  
(Ojaa, en dat missende stukje pudding rechtsonder in de schaal, Sorry! Ik kon mezelf even niet beheersen)

No comments:

Post a Comment