Monday, January 17, 2011

Cheesecake in Bagels & Beans style

Alle ingrediënten (Eigenlijk is het de helft van alles: Ik had niet genoeg griekse yoghurt dus toen heb ik alles maar gehalveerd)

Ik ben inmiddels een soort van vaste klant bij de Bagels en Beans in Nijmegen, ik kom er minstens 1 keer per week aangezien het ongeveer 150 meter van mijn school vandaan.. Het is ontzettend slecht voor m'n portemonnee, maar ach, wat is meer waard: Een topje, of urenlang bijkletsen met vriendinnen met een heerlijke bagel, een lekker sapje en natuurlijk als toetje:
De cheesecake!
Al sinds de B&B in Nijmegen zit ben ik compleet verslaafd aan de cheesecake. 
Zo'n perfecte, zoetige brokkelige taart met een heerlijke bastognekoekbodem *..Smelt..* 
Deze cheesecake wordt dus sowieso mijn laatste avondmaal (een héle taart dan, hè!)
Ik heb deze taart al een keer eerder gemaakt, maar toen was de bagels en beans smaak
Het recept:
  • 200 gram boter (Doe me een lol, gebruik roomboter! Je leven wordt er zoveel mooier door)
  • 300 gram witte suiker
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 4 eieren
  • 1 kg Griekse yoghurt (dat zijn 2 pakken) Maar in geval van nood kan je ook gewone kwark, of in een extreem noodgeval gewone yoghurt. Neem van de yoghurt dan wel 900 gram ipv 1 kg, anders wordt het te vloeibaar
  • 100 gram custardpoeder
  • 1 eetlepel bakpoeder
  • 1 pak koekjes, Bastogne of iets van Nizza kaakjes.
  • Paar scheuten vloeibare boter (van die boter in knijpflessen)
Bereiden:

    Mix de boter totdat het het zoals bovenstaande foto uitziet. Als er boter in je mixerhaken zit, gewoon zo diep mogelijk in de kom de mixer op de hoogste stand zetten. NIET BOVEN DE KOM want dan zit jij onder de boter
    Voeg de suiker en vanillesuiker toe aan de boter en mix het tot een beetje korrelig mengsel
    Voeg de eieren toe en mix het tot een luchtig beslag. (Hoe langer mixen, hoe luchtiger die wordt!)
    Voeg het custardpoeder, de bakpoeder, de citroensap en de kwark toe aan het beslag. Mix het tot een klontvrij geel beslag
    Verkuimel de koekjes zo fijn mogelijk (Zoals je ziet had ik daar niet zo zin in) het liefst in een keukenmachine. Schenk er een paar scheuten vloeibare boter bij en meng het door elkaar. Druk het mengsel gelijkmatig aan over de bodem van het taartblik 
    Als je de bodem goed hebt aangedrukt (EN DAT HEB IK DUS NIET GEDAAN), schep je er VOORZICHTIG het beslag op (dat heb ik dus ook niet gedaan) Als je dit niet doen, kan de bodem door het beslag heen komen (zoals bij mij dus is gebeurd) (zien jullie trouwens dat prachtige actie-shot met die druppel?> Zet het gevulde taartblik voor ongeveer 40 minuten in een voorverwarmde overn van 170 graden, als je een misvormde combi-oven hebt, zoals ik, kan je rekenen op zeker 60 minuten bij 180 graden. Maar ach, dat is bij mij hè!  
    NORMAAL GEZIEN zou het een mooi gelijkmatige taart worden met een heerlijke bodem, maar als je net zoals ik soms geen geduld hebt voor dingen, is bovenstaande het resultaat. Laat de taart helemaal afkoelen en zet hem dan nog een uurtje of 2 in de koelkast zodat het echt helemaal koud is. 
    Serveer het in stukjes (tenzij je de hele taart in je eentje wil, kan ook) en het is heerlijk met jam of iets als frambozensaus

No comments:

Post a Comment