Wednesday, February 9, 2011

Koud water drinken = Meer calorieen verbranden , Feit of Fabel?



Wat mensen, en dan vooral meisjes wel niet verzinnen om af te vallen...
Laatst hoorde ik van iemand dat je meer calorieen verbrand als je koud water drinkt dan bijvoorbeeld thee.
Omdat je lichaam het koude water moet 'opwarmen' zou dat energie, en dus calorieen kosten.
Zou dit echt waar zijn?
Met mijn beta-achtergrond op school, ik volg namelijk scheikunde, natuurkunde en biologie, wist ik dat ik hier een keer een formule voor heb gehad. Die formule heb ik opgezocht en er vanuitgaande dat die formule ook gewoon geldt voor je lichaam heb ik de volgende dingen uitgerekend:

Je moet weten dat je lichaamstemperatuur 37 graden celsius is. Het kost je lichaam dan ook veel energie om het zo warm te houden, vandaar dat je ook een minimum aantal calorieen per dag nodig hebt. Je lichaam kan zich anders niet meer goed warm houden. Als je een glas koud water drinkt, warmt je lichaam dat op door zijn eigen warmte af te geven. Maar als je lichaam warmte afgeeft, wordt het kouder en daardoor gaat je lichaam zich weer inspannen om weer op te warmen, en dat kost inderdaad energie (die je uitdrukt in calorieen of Joule)

Om precies te zijn:

Als je een koud glas water drinkt (van 200 ml) van 5 graden celsius dan zou dat je lichaam 6 calorieen kosten. Als je dus 5 glazen koud water drinkt op een dag zou je in theorie 30 calorieen hebben verbrand.
Je verbrand dus wel degelijk calorieen met het drinken van koud water,
maar of dat het nou waard is?

2 comments:

  1. Haha, mijn vriendin zei altijd als grapje dat je niet dik wordt van ijsjes eten omdat je dus energie verbrandt om een ijsje te laten smelten =))

    ReplyDelete