Tuesday, January 25, 2011

Kokos cremetaart


  


Zodra een proefwerkweek/se-week begint komt mijn oergevoel naar boven, dingen bakken.
Ik kan aan niks anders denken dan aan dingen bakken, wat best vervelend is als je tegelijkertijd 50 bladzijden biologie moet leren...
Al aan het begin van de week wist ik dat ik iets met kokos ging maken en ik mocht van mezelf niet eerder dan vrijdag gaan bakken, dus ik had genoeg tijd om na te denken wát ik ging maken.
Uiteindelijk was dit het resultaat:





Een kokoscake gevuld en bedekt met kokoscrème!
En ja, het recept heb ik ook! Ik heb het zelf een beetje in elkaar geflanst, en wat dingen gecombineerd. Het is in ieder geval een best zware taart. Als je hem op de dag dat je hem maakt eet is hij nog zacht en brokkelig, maar op de tweede dag wordt hij wat natter en steviger, bijna pudding-achtig, dat komt denk ik door de kokosmelk die erdoorheen zit! Anyway, het recept:

Voor de cake:
-250 gram (room!)boter
-3 eieren
-250 gram suiker
-400 gram bloem
-1 eetlepel bakpoeder
-mespunt zout
-350ml kokosmelk  (blikje 400ml, andere 50 ml bewaren!)
-1 zakje geraspte kokos

Bereiden:
Doe de ingrediënten in de volgorde zoals ze in het lijstje staan door elkaar. Dus eerst de roomboter zacht mixen, of als je lui bent in de magnetron. Daar doe je 3 eieren doorheen met 250 gram suiker. Dit mix je allemaal door elkaar tot een luchtig geheel. Doe dan  400 gram bloem met 1el bakpoeder door het beslag heen en 350 ml kokosmelk. Mix dat helemaal tot een glad beslag en voeg ten slotte de geraspte kokos toe.
In de over voor minstens 40 minuten bij 170 graden en je cake is klaar!

Voor de crème:
-1 blikje gecondenseerde melk (een blikje van 397 ml. JA, dat weet ik inderdaad uit m'n hoofd ja!)
-50 ml kokosmelk (is nog over van de cake)
-200 ml slagroom.
-1/2 zakje geraspte kokos
-3 blaadjes gelatine

*Even van te voren: De slagroom werd een beetje een verhaal apart... Ik was de slagroom aan het kloppen, en ik was er niet helemaal bij met m'n hoofd, resultaat; doorgeslagen slagroom... Ik was al aan het vloeken en tieren, want ik had geen andere slagroom meer, toen ik me iets bedacht wat ik had gelezen. Als je slagroom namelijk helemaal doorklopt, krijg je boter en melk, echt waar! Dus ik geef je bij deze het experiment om van slagroom boter en melk te maken, die je gelijk kan gebruiken voor de crème!*

Bereiden:

-Laat de blaadjes gelatine weken in koud water, en laat dat staan. Doe de gecondenseerde melk en de kokosmelk in een pannetje.
Klop nu de slagroom helemaal door, net zolang totdat je boter en melk hebt.Doe de melk ook in het pannetje en bewaar de boter in een grote kom of maatbeker ( in ieder geval iets waar je in kan mixen).
Verwarm de melkmix in het pannetje totdat het net níet kookt. Knijp de gelatineblaadjes heel goed uit en doe ze bij de warme melkmix. Zet het vuur uit en roer de gelatine door de melk heen. Voeg daarna de helft van een zakje geraspte kokos toe, roer dat erdoorheen, en laat het afkoelen.
Als het is afgekoeld, is het als het goed is ook een stuk dikker. Doe de melkcrème nu bij de boter die je nog overhebt van de slagroom en mix dat op de hoogste stand even goed door elkaar. Je kan de crème nu gebruiken voor de taart.

De taart maken:

Als de cake helemaal is afgekoeld, snij je hem in  2 plakken (dus je krijgt een bovenkant en een onderkant), haal de bovenkant voorzichtig ervanaf (bij mij was het gescheurd!) en hol de onderkan een beetje uit. Alleen in het midden, niet aan de randen! (zo kan je ook gelijk een beetje taart proeven, gna,gna...) Als je de onderkant hebt uitgehold kan je de crème eroverheen doen. Je moet ongeveer 2/3 (tweederde) van de crème op de bodem smeren. Je verdeelt het gelijkmatig en je legt de bovenkant er weer op.
Nu ga je de geraspte kokos (Je hebt als het goed is nog een half pakje over) roosteren in een pan. Je moet gewoon de kokos in de pan strooien en dan het vuur hoog aanzetten. Rooster het totdat het lichtbruin is gekleurd. kijk wel uit, want het kan onzettend snel verbranden! dus blijf erbij staan!
Smeer de rest van crème uit op de bovenkant (het mag best een beetje druipen over de zijkant) en strooi er de geroosterde kokos overheen.
En voila, klaar is je taart!

No comments:

Post a Comment